اخيرا حققت اللى بتمناه ودرست التخصص اللى كان نفسى فيه عن طريق الاكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالى

طول عمري مش عاوز أخد الخطوة دي لأني كنت بشوف كتير ناس حوليا خدوها وفشلوا ساعات كتير كنت بتحجج بالإمكانيات والظروف،، وساعات اكتر لأني مش واثق في نفسي ولا قدرتي إني أقدر في يوم أبقي زي القصص اللي كنت بقراها على موقع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وبتبهرنى بشكل غير عادي أنا طول عمرى نفسي ادرس علم نفس الطفل ولكن بسبب مجموعي في الثانوي العام مقدرتش أحقق أمنيتي دخلت كلية عادية بعيدة جدا عن طموحاتي وبعد ما اتخرجت فكرت إني ادرس ماجستير ولكن اغلب الجامعات بتجبر على دراسة الماجستير في نفس مجال الدراسة ولكن الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي حققتلى حلمي اللي مكنتش متخيل إني ممكن يوم أحققه قدرت اقدم لدراسة شهادة الماجستير التخصصي في علم نفس الطفل من بريطانيا وكان من أول الأسباب اللي خلتني اقدم في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي هي إنها بتتيح للمتقدمين دراسة التخصص اللي هما عايزينه مبتفرضش عليهم انهم يدرسوا في نفس تخصص البكالوريوس وعلشان كدة قررت إني اقدم في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي .

فعلا بدأت بالدراسة عن طريق الأنترنت بعد أعلامي بقبولي في الأكاديمية و إرسال المواد الدراسية عبر البريد الإلكتروني المسجل عند البدء بالتقديم لقيت أن الأكاديمية بتوفر خدمات كتير بتساعد على استكمال الدراسة زي إنها بتساعد على وجود ما يسمى بالناصح الدراسي وهو دكتور جامعي متخصص يجيب على جميع استفسارات الطلاب في جميع المواد الدراسية بأي برنامج من برامج الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وكمان بتساعد على تقسيط الرسوم على مدة الدراسة ودي من المميزات اللي مقدرتش الاقيها في أي جهة تعليمية أخرى الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي ساعدتني على تغيير طريقه حياتي وتعاملي مع الناس وفرتلى كمان فرصة للحصول على بطاقة طالب معتمد من اليونسكو ولو كنت دفعت الرسوم كاملة بدون تقسيط كنت حصلت عليها مجأنا واتعفيت من رسومها اللي بتوصل إلى 235 جنيه إسترليني وكمان ساعدتني الأكاديمية في إني ادرس باللغة العربية نفس المواد الدراسية المقررة باللغة الإنجليزية وكمان عفتني من رسوم الدراسة باللغة العربية واللي تحددت ب 500 جنيه إسترليني في الحقيقة الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي ساعدتني كتير إني أوصل للنجاح اللي وصلته .


حصلت على شهادة الماجستير التخصصي في علم نفس الطفل من بريطانيا عن طريق الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وقدرت أحقق حلمي بإني ابتدئ مشوار حياتي في دراسة علم نفس الطفل وتجربتي مع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي من انجح التجارب اللي عشتها في حياتي واللي اعتمدت عليها حياتي كلها لان بسبب حصولي على شهادة الماجستير التخصصي في علم نفس الطفل من بريطانيا قدرت احصل على وظيفة مرموقة في الجامعة بتدريس علم نفس الطفل وأنا في طريقي إني ادرس الدكتوراه أيضا عن طريق الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي لان مفيش أي مكان أخر يستحق الثقة كالأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تجربتى مع الاكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وازاى قدرت احل ازمتى

تجربتى مع شهادة الزماله البريطانية خبير في إدارة المشروعات

انقاذ حياتى كان على يد الاكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالى